#devletişleri
Finlandiya’ya geldik,
kalıcı olarak da buraya yerleştik. İşte o zaman yapmamız gereken devlet
kurumlarıyla ilgili işlemler var.
İlk durağımız,
Maistraatti (Register office)
Maistraatti’ye gitmemizin
ve kayıt olmamızın temel amacı, Finlandiya’daki yaşamımızı kayıt altına
aldırmak. Adresimizi ve Finlandiya’da uzun süreli olarak yaşayacağımızı
bildiriyoruz ve bir kimlik numarası ediniyoruz. Eşim için bu işlem oldukça
kolay oldu. Çünkü kendisi bir işe ve bir iş sözleşmesine sahip. Evrak olarak da
iş sözleşmesi, pasaport, çalışma/oturma izni kartı ve Maistraatti’de doldurduğu
form yeterli oldu. Ancak, aile bağı yoluyla gelmiş olan ben ve oğlum için
nispeten daha uzundu. Çünkü eşimin sürecinde olduğu gibi hemen bir kimlik
numarası verilip kayıt işlemlerimiz yapılmadı. Belgelerimizin fotokopileri
alındı ve bir hafta sonra adresimize gönderildi. Bu arada bizim ihtiyacımız
olan belgeler, oğlumun nüfus bilgilerini gösteren ve eşimin onun babası
olduğunu kanıtlayan Formul A belgesi ve benim eşimle evli olduğumu kanıtlayan
Formul B belgesi. Bu belgelerin Türkiye’den nüfus müdürlüğünden alınması ve
sonra kaymakamlıktan apostil yapılması gerekiyor. Ayrıca yine pasaportlar,
oturma izinleri, Maistraatti’de doldurulan form ve eşimin Finlandiya kimlik
numarası.
Kimlik numarası ve Maistraatti
hakkında daha detaylı bilgi için;
Kela
Finlandiya sosyal
güvenlik sistemi (Kela), Finlandiya’da ikamet eden her durumdaki vatandaşlar ve
yabancılar için, sosyal güvenlik sağlıyor. Kimlik numarasına sahip olunca Kela’ya
başvuru yapılıyor. Başvuru tarihi itibariyle de hepimiz sağlık hizmetlerinden
yararlanmaya başladık. Oğlumun çocuk yardımı başladı. 3-4 hafta içinde hem
Finlandiya’da geçerli olan Kela kartım hem de AB sınırları içinde geçerli olan Kela
kartlarım gelmiş oldu. Kela’nın sunduğu hizmetler ve TE-Palvelut ile ilgili
daha detaylı bir yazı daha sonra hazırlayacağım.
Kela hakkında daha fazla
bilgi için,
TE-Palvelut hakkında daha
fazla bilgi için,
Bireysel ulaşım kartı
Maistraatti’de yaptığımız
işlem, yani kimlik numarası almış olmamız ve kayıt işlemi bireysel ulaşım kartı
almak için bizi Finlandiya vatandaşlarıyla aynı statüye getirmiş oldu. Tahmin
edildiği gibi bireysel ulaşım kartı, diğer ulaşım seçeneklerine göre çok daha
ucuz ve kişiye özel. Aylık ya da belirli tarihler için kart doldurulabilir. Bu
arada ulaşım ile ilgili ekstra bir bilgi, bebek arabası ve 6 yaşından küçük
çocuğu ile toplu taşıma kullananlara toplu taşıma ücretsiz.
Bireysel ulaşım kartı
hakkında daha detaylı bilgi için;
Banka hesabı
Banka hesabı açabilmek
için öncelikle bir banka şubesine gitmek gerekiyor J.
Müşteri temsilcisinin benden ilk talebi kimlik kartım oldu ancak ben kimlik
kartı çıkartmadığım için, pasaportumu ve oturma izin kartımı istedi ve tabi kimlik
numaramı. Günlük para çekme, internetten alışveriş gibi limitleri tanımladıktan
ve imzalardan sonra işlem tamamlanmış oldu. Online işlemler için Fin kimlik
kartının olması gerekiyor. O şekilde kullanılmaya başlıyor. Bahsettiğim online
işlemler, sadece bankaya dair değil, mesela kanta.fi diye bir site var, sağlık
ile ilgili bütün verilerinizin, hastane,
neuvola kayıtları vb. tutulduğu, bu siteye banka bilgileriniz ile kullanıcı adı
şifre vs. girebiliyorsunuz. Ama ben bankaya kimlik kartımı veremediğim ve
online şifremi alamadığım için kanta.fi ye de giremiyor oluyorum. Bu arada bir
hafta içinde banka kartını ve şifreyi adrese gönderiyorlar. Ayrıca sınırlı bir
şekilde, online bir hizmet sunuyorlar.
Kimlik kartı
Hayatımızı kolaylaştıran
ve hizmetlere erişimimizi sağlayan kimlik kartı için Polis’e (Helsingin
poliisilaitos - Pasilanraitio 11) başvurmak gerekiyor. Yanımızda götürmemiz
gereken belgeler ise,
§ Pasaport
§ Fotoğraf
§ Maistraatti’den
alınan belge
§ 58
Euro
Kart hazır olduğunda
telefona SMS ile bildiriyorlar. Ve yine Helsinki Police Department’a gidip kimlik
kartını alabiliyoruz.
Kimlik kartı hakkında
daha detaylı bilgi için;
Helsinki Büyükelçiliği
Mevzuata göre her Türk
vatandaşının yerleşim yeri adreslerine ilişkin değişiklikleri 20 iş günü içinde
bildirim yükümlüğü var. Bildirim için Helsinki Büyükelçiliğine gitmek
gerekiyor. Bu nedenle ben de hem seçimde oy kullanabilmek hem de adresimizi
bildirmek için elçiliğe gittim. Yanımda adresimizi gösterir bir mektup
götürdüm, pasaportlarımız, oturma izinlerimiz zaten ne zaman bir devlet
kurumuna gitsem yanıma alıyorum. Bu arada gitmeden önce randevu almak
gerekiyor. Randevuyu https://www.konsolosluk.gov.tr
websitesinden alıyoruz.
Adres: Puistokatu 1B A3 00140
Helsinki
Telefon: 09 612 261 00
Comments
Post a Comment