#devletişleri


Finlandiya’ya geldik, kalıcı olarak da buraya yerleştik. İşte o zaman yapmamız gereken devlet kurumlarıyla ilgili işlemler var.

İlk durağımız, Maistraatti (Register office)
Maistraatti’ye gitmemizin ve kayıt olmamızın temel amacı, Finlandiya’daki yaşamımızı kayıt altına aldırmak. Adresimizi ve Finlandiya’da uzun süreli olarak yaşayacağımızı bildiriyoruz ve bir kimlik numarası ediniyoruz. Eşim için bu işlem oldukça kolay oldu. Çünkü kendisi bir işe ve bir iş sözleşmesine sahip. Evrak olarak da iş sözleşmesi, pasaport, çalışma/oturma izni kartı ve Maistraatti’de doldurduğu form yeterli oldu. Ancak, aile bağı yoluyla gelmiş olan ben ve oğlum için nispeten daha uzundu. Çünkü eşimin sürecinde olduğu gibi hemen bir kimlik numarası verilip kayıt işlemlerimiz yapılmadı. Belgelerimizin fotokopileri alındı ve bir hafta sonra adresimize gönderildi. Bu arada bizim ihtiyacımız olan belgeler, oğlumun nüfus bilgilerini gösteren ve eşimin onun babası olduğunu kanıtlayan Formul A belgesi ve benim eşimle evli olduğumu kanıtlayan Formul B belgesi. Bu belgelerin Türkiye’den nüfus müdürlüğünden alınması ve sonra kaymakamlıktan apostil yapılması gerekiyor. Ayrıca yine pasaportlar, oturma izinleri, Maistraatti’de doldurulan form ve eşimin Finlandiya kimlik numarası.

Kimlik numarası ve Maistraatti hakkında daha detaylı bilgi için;

Kela
Finlandiya sosyal güvenlik sistemi (Kela), Finlandiya’da ikamet eden her durumdaki vatandaşlar ve yabancılar için, sosyal güvenlik sağlıyor. Kimlik numarasına sahip olunca Kela’ya başvuru yapılıyor. Başvuru tarihi itibariyle de hepimiz sağlık hizmetlerinden yararlanmaya başladık. Oğlumun çocuk yardımı başladı. 3-4 hafta içinde hem Finlandiya’da geçerli olan Kela kartım hem de AB sınırları içinde geçerli olan Kela kartlarım gelmiş oldu. Kela’nın sunduğu hizmetler ve TE-Palvelut ile ilgili daha detaylı bir yazı daha sonra hazırlayacağım.

Kela hakkında daha fazla bilgi için,

TE-Palvelut hakkında daha fazla bilgi için,

Bireysel ulaşım kartı
Maistraatti’de yaptığımız işlem, yani kimlik numarası almış olmamız ve kayıt işlemi bireysel ulaşım kartı almak için bizi Finlandiya vatandaşlarıyla aynı statüye getirmiş oldu. Tahmin edildiği gibi bireysel ulaşım kartı, diğer ulaşım seçeneklerine göre çok daha ucuz ve kişiye özel. Aylık ya da belirli tarihler için kart doldurulabilir. Bu arada ulaşım ile ilgili ekstra bir bilgi, bebek arabası ve 6 yaşından küçük çocuğu ile toplu taşıma kullananlara toplu taşıma ücretsiz.

Bireysel ulaşım kartı hakkında daha detaylı bilgi için;

Banka hesabı
Banka hesabı açabilmek için öncelikle bir banka şubesine gitmek gerekiyor J. Müşteri temsilcisinin benden ilk talebi kimlik kartım oldu ancak ben kimlik kartı çıkartmadığım için, pasaportumu ve oturma izin kartımı istedi ve tabi kimlik numaramı. Günlük para çekme, internetten alışveriş gibi limitleri tanımladıktan ve imzalardan sonra işlem tamamlanmış oldu. Online işlemler için Fin kimlik kartının olması gerekiyor. O şekilde kullanılmaya başlıyor. Bahsettiğim online işlemler, sadece bankaya dair değil, mesela kanta.fi diye bir site var, sağlık ile ilgili bütün verilerinizin,  hastane, neuvola kayıtları vb. tutulduğu, bu siteye banka bilgileriniz ile kullanıcı adı şifre vs. girebiliyorsunuz. Ama ben bankaya kimlik kartımı veremediğim ve online şifremi alamadığım için kanta.fi ye de giremiyor oluyorum. Bu arada bir hafta içinde banka kartını ve şifreyi adrese gönderiyorlar. Ayrıca sınırlı bir şekilde, online bir hizmet sunuyorlar.

Kimlik kartı
Hayatımızı kolaylaştıran ve hizmetlere erişimimizi sağlayan kimlik kartı için Polis’e (Helsingin poliisilaitos - Pasilanraitio 11) başvurmak gerekiyor. Yanımızda götürmemiz gereken belgeler ise,
  §  Pasaport
  §  Fotoğraf
  §  Maistraatti’den alınan belge
  §  58 Euro

Kart hazır olduğunda telefona SMS ile bildiriyorlar. Ve yine Helsinki Police Department’a gidip kimlik kartını alabiliyoruz.

Kimlik kartı hakkında daha detaylı bilgi için;

Helsinki Büyükelçiliği
Mevzuata göre her Türk vatandaşının yerleşim yeri adreslerine ilişkin değişiklikleri 20 iş günü içinde bildirim yükümlüğü var. Bildirim için Helsinki Büyükelçiliğine gitmek gerekiyor. Bu nedenle ben de hem seçimde oy kullanabilmek hem de adresimizi bildirmek için elçiliğe gittim. Yanımda adresimizi gösterir bir mektup götürdüm, pasaportlarımız, oturma izinlerimiz zaten ne zaman bir devlet kurumuna gitsem yanıma alıyorum. Bu arada gitmeden önce randevu almak gerekiyor. Randevuyu https://www.konsolosluk.gov.tr websitesinden alıyoruz.

Adres: Puistokatu 1B A3 00140 Helsinki
Telefon: 09 612 261 00

Comments

Popular posts from this blog

#finlandiyadabirev #finlandiyadakievimiz

#Finlandiya’dayaşayanlarveyaşamakisteyenleriçin #facebookgrupları #sosyalmedya #faydalıbilgiler

#finlandiyadailkgünler #finlandiyailkizlenimler